Установено е, че някои популярни напитки съдържат нива на токсичния метал, по-високи от федералните стандарти за питейна вода, което представлява потенциален риск за здравето, особено за децата, според проучване на университета Тулейн.
Според скорошно проучване на университета Tulane е установено, че някои популярни напитки съдържат токсични метали в количества, които надвишават федералните стандарти за безопасна питейна вода.
Разследването тества 60 напитки и пет от тях имат по-висока концентрация на специфичен токсичен метал, отколкото се счита за безопасен според федералните стандарти. В доклада се посочва, че два разнообразни сока съдържат концентрации на арсен, надвишаващи стандарта от 10 микрограма на литър. Освен това е установено, че сокът от червени боровинки, смесените плодове и сок от моркови и овесеното мляко имат нива на кадмий, надвишаващи стандарта от 3 части на милиард.
Вземаните проби от напитки, включващи тези, които обикновено се намират в магазините за хранителни стоки – единични и смесени плодови сокове, млека на растителна основа, газирани напитки и чайове – бяха измерени за 25 различни токсични метали и микроелементи. Смесените плодови сокове и млека на растителна основа (като овесени ядки и бадеми) имат по-високи концентрации на токсични метали, отколкото други напитки, според открития, публикувани в Журнал за състав и анализ на храната.
Като цяло седем от 25-те елемента превишават стандартите за питейна вода в някои напитки, включително никел, манган, бор, кадмий, стронций, арсен и селен. Докато олово беше открито в повече от 93% от 60-те проби, повечето от тях съдържаха много ниски нива, по-малко от 1 част на милиард. Най-високото ниво (6,3 μg/kg) е открито в спортна напитка, въпреки че това е под стандартите на EPA и СЗО за питейна вода.
Проучването е важно, тъй като има малко рецензирани проучвания, изследващи съдържанието на напитки в САЩ, каза Теводрос Годепо, водещ автор и асистент по здравни науки за околната среда в Училището по обществено здраве и тропическа медицина в университета Тулейн.
„Беше изненадващо, че в Съединените щати нямаше много проучвания за токсичните и основни елементи в безалкохолните напитки“, каза Годебо. „Това създава осъзнаване на необходимостта от по-нататъшно проучване.“
Тези безалкохолни напитки често се консумират с по-малко вода, което означава, че рисковете за здравето на възрастните вероятно са ниски. Но Godepoe каза, че родителите трябва да внимават с напитките, които дават на децата си.
„Хората трябва да избягват да дават на бебета и малки деца смесени плодови сокове или млека на растителна основа в големи количества“, каза Годебо. „Арсенът, оловото и кадмият са известни канцерогени, които причиняват увреждане на вътрешните органи и когнитивни увреждания при децата, особено по време на ранното развитие на мозъка.“
Повечето от тези елементи в напитките, каза Godebeau, вероятно идват от замърсена почва.
„Тези минерали се намират естествено, така че е трудно да се отървете напълно от тях“, каза Годебо.
Хана Стоунър и Джулия Ашмид, студенти от университета Тулейн, участвали в проучването, казаха, че се надяват резултатите да насърчат хората да мислят повече за това, което консумират.
„Не мисля, че трябва да има страх“, каза Стоунър. „При токсичността често дозата е тази, която прави разликата, така че всичко в умерени количества. Но това създава съзнанието, че е необходимо повече проучване.“
Следващата стъпка, каза Джодибо, е да се извърши оценка на риска въз основа на събраните данни, за да се види въздействието на консумацията на токсични метали върху деца и възрастни.
„Ние сме развълнувани да продължим да изследваме какво има в нашите налични в търговската мрежа напитки и храни за потребителите“, каза Годебо.
Справка: „Съдържание на токсични и елементарни елементи в наличните в търговската мрежа плодови сокове и други безалкохолни напитки от Съединените щати“ от Теводрос Ранго Годебо, Хана Стоунър, Маделин Печелис, Хадли Тейлър Арнолд, Джулия Ашмид, Уилям Кламан, Уилям Гийст, Уил Консолати и Уна Диматео и Мадисън Джонсън, Калиста Каудън, Дани Шаферман, Евън Гордън, Хейдън Дилман, Нати Ван, Арън Тейгън, Сандра Васкес Гаридо и Иймс Хърд, 20 февруари 2023 г. Журнал за състав и анализ на храната.
DOI: 10.1016/j.jfca.2023.105230

„Тотален фен на Twitter. Нежно очарователен почитател на бекона. Сертифициран специалист по интернет.“

More Stories
Учени за първи път наблюдават атоми, съществуващи едновременно на две места
Астронавти от МКС извършиха 7-часова космическа разходка след отложена мисия
Как учените смятат да построят база на Луната?